torsdag 8 september 2011

Saft, marmelad och ananaspaj

Den här veckan har jag hittills känt mig väldigt produktiv och det är bara torsdag.
Det är flera dagar kvar på veckan.

Allt började ju i måndags när jag tänkte att jag skulle koka lite plommonmarmelad. Och bra blev det också. Trodde inte att skalen skulle bli så sönderkokta som de blev men bättre för mig att dom blev det.
Tre burkar härligt doftande marmelad blev det.

På tisdagen var vi ju på öppet hus i kyrkan. Senare på kvällen fick jag hem en hel hink med ännu fler plommon från mamma. Bestämde mig för att jag skulle koka saft. Plommonsaft har jag aldrig ens smakat. Tror jag inte.
Det blev en kanongod saft. Söt och god.
Fyra flaskor. Som dessutom nu står sig ett bra tag.

Fick ett infall igår också att jag skulle göra en ananaspaj till kvällsfika. Vi brukar ju aldrig lyxa till det så varför inte.
Erik åt med god aptit och det blev kvar så jag och mormor idag kunde ta lite förmiddagsfika efter en trevlig promenad i det vackra höstvädret.

Sen har jag bara kvar att göra: jordgubb/rabarbersaft, äppeldricka och röda vinbärsgelé.
Man får ju inte ligga på latsidan.
Imorn blir det öppet hus igen tillsammans med Erik också. Sen blir det fika på eftermiddan hos mamma.

Men nu ska jag gå och knoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar