onsdag 14 september 2011

Dödshjälp.....eller??

Idag satt jag hemma hos mormor och läste tidningen. Där var en artikel om en läkare som för några år sen gav ett spädbarn en dos morfin som resulterade i att barnet dog.
Sanningen är att den lilla flickan skulle dö iallafall. Morfinet skulle ge henne en smärtfri sista tid i livet. I just det här fallet kan jag ju tänka mig att man kanske kunde ha gett lite mindre morfin än vad man gjorde men trots det tycker jag att allt skedde på ett rätt och riktigt sätt.

Ett spädbarn kan ju inte tala om hur mycket det gör ont eller vad för slags smärta det känner. Meningen är ju att vi ska se till att människor får ett värdigt slut i livet. En människa som då faktiskt ska dö, antingen idag smärtfri eller om två-tre dagar med fruktansvärda smärtor hela tiden.

Vilket skulle du själv välja?

Jag tycker att ordet dödshjälp är helt fel. Man hjälper inte människor att dö, man hjälper dom att dö smärtfria.

1 kommentar:

  1. Man skulle kanske kunna kalla det för barmhärtighetshavande läkaringrepp... typ

    SvaraRadera