torsdag 8 september 2011

Att aga eller inte aga?

Har ikväll suttit i soffan och tittat på debatt, som idag handlade om tex barn-aga.
Kan tycka att det är sorgligt att ingen, INGEN, någonsin får prata till punkt i det programmet.

Debatten var: är det ok att aga sitt barn?
Svaret är: Nej givetvis inte.

Men då ville en klok person påpeka att det faktiskt finns slå och slå. Allt är kanske inte alltid svart eller vitt. Vi lever ibland i gråskalor. 
Aldrig någonsin skulle jag få för mig att slå mitt lilla barn med handflatan rakt över ansiktet.
Inte heller skulle jag väl kunna slå honom med knytnäven eller ens ge honom lite smisk på rumpan.
Men jag måste nog säga att jag inte skulle tveka över att ta honom i armen.

Tänk detta scenario: Vi är på ica och ska handla. När vi kommer till godiset är jag stressad till tusen eftersom Erik kommer hem om 20 minuter, klockan är halv fem och maten är inte ens påbörjad. Sebastian har under hela tiden på ica skrikit, slagits, sparkat mig på benen och dessutom svurit åt mig och bett mig hålla käften. Där vid godiset börjar han dessutom tjata om att han vill ha. Godis alltså. Jag försöker förklara att vi inte har tid, det är onsdag och att nu får han faktiskt komma för nu måste vi betala och gå hem.

Han struntar totalt i vad jag säger (vilket han redan gjort den senaste halvtimmen) och lägger sig på golvet och skriker att han inte går hem om han inte får godis. Då tar jag honom i armen och säger att nu ska han följa med mig hem. Eftersom han inte vill blir det en dragkamp ända tills vi är ute ur affären och har satt oss i bilen.

Ok eller inte ok?

Vad är egentligen aga? Och vad är ok att göra utan att man behöver riskera att bli anmäld?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar